Wydarzenia
MISTRZOSTWA POLSKI MŁODZIKÓW W BRYDŻU SPORTOWYM
Dodano: 15.10.2024Przyszedł czas na podsumowanie udziału reprezentacji SKiE w Mistrzostwach Polski w Brydżu Sportowym.
Wszyscy dali radę - w ciągu 4 dni zagrali aż 151 rozdań. Nabrali cennego doświadczenia, poznali kolegów i koleżanki z innych szkół oraz miast.
Szkoła SKiE zajęła 11 miejsce w klasyfikacji szkół na 44 szkoły (7 w szkołach podstawowych)!!!
Klub AZS UW zajął 1 miejsce, a w tej kategorii nie zawsze tak bywało. Nasi uczniowie dołożyli swoją cegiełkę do sukcesu
W turnieju par dziewcząt najwyższe miejsce z naszej szkoły zdobyły: Maria Sz.i Barbara Z. - 12 miejsce.
W turnieju chłopców najwyższe 18 miejsce zdobył Piotr S. grający z Oliverem z Bydgoszczy.
W długim 50 rozdaniowym turnieju open na 34 miejscu znaleźli się Zofia A. i Piotr S.
Turniej teamów:
18 miejsce - Maria Sz., Basia Z., Anna K. oraz Julia B.
19 miejsce - Stefan Z. z Tymonem T. grający z koleżankami ze Staszica.
20 miejsce - Zofia A., Piotr S., Leon W., Karol Ch.
Turniej mikstów:
18 miejsce - Maria Sz. z Tomkiem (z innej szkoły),
28 miejsce - Zofia A. z Piotrem S.,
29 miejsce - Basia Z. z Janem (z innej szkoły),
30 miejsce - Julia M.-B. z Pawłem (z innej szkoły),
32 miejsce - Anna K. ze Stefanem Z.
W tym samym czasie cenne doświadczenie w turnieju zdobywali Leon W., Tymon T. oraz Karol Ch. Niektórzy grający dopiero miesiąc.
Wszystkim serdecznie gratulujemy debiutu na Mistrzostwach Polski!
Zmierzyliście się z innymi uczestnikami grającymi po parę lat w brydża, a nawet z reprezentantami Polski! Bardzo to doceniamy i gratulujemy odwagi!
Byliście świetni!!!
PAŹDZIERNIKOWE CENTRUM KULTURY DLA KLAS 7-8. FESTIWAL WARSZAWSKA JESIEŃ
Dodano: 15.10.2024W pierwszej części spotkania honorowym gościem był Jerzy Kornowicz, dyrektor Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. Tematem 67. edycji festiwalu były „Przenikania”, które odnosiły się do wpływu muzyki współczesnej czerpiącej z baroku, renesansu, jazzu, wolnej improwizacji oraz muzyki tradycyjnej. Omówiliśmy twórczość kompozytorów takich jak Simon Steen Andrersen, Alexander Schubert czy Xenakis.
W drugiej części gościliśmy niezwykle utalentowaną młodą skrzypaczkę, Ola Kornowicz. Razem zastanawialiśmy się nad tym, co łączy muzykę klasyczną z muzyką współczesną, oraz jakie znaczenie ma dźwięk i odbiór muzyki. Na przykładach muzycznych zobaczyliśmy, jak młodzi kompozytorzy czerpią inspirację z tradycji, tworząc nowoczesne interpretacje.
Dziękujemy za dzisiejsze spotkanie i pokazanie nam jak ważne jest dostarczanie dialogu między tradycją a nowoczesnością w muzyce!
PLENER RYSUNKOWY DLA KLAS 4-6 W OTWOCKU WIELKIM
Dodano: 10.10.2024Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielkim to malownicze miejsce, które zachwyca nie tylko swoją architekturą, ale także otaczającą przyrodą.
Zespół pałacowo-parkowy, zlokalizowany na wyspie otoczonej jeziorem Rokola, stanowi prawdziwą perłę polskiego baroku. Wiekowe drzewa, zadbane aleje oraz wiewiórki biegające po parku tworzą niepowtarzalny klimat, idealny do twórczej pracy.
W programie pleneru malarskiego przewidziano zwiedzanie pałacu z przewodnikiem, który odkryje przed uczestnikami bogactwo historii i sztuki tego miejsca. Lekcja muzealna „Muzeum - co to takiego?” pozwoli zrozumieć rolę muzeów w zachowaniu dziedzictwa kulturowego, co może stać się inspiracją dla młodych artystów.
Obserwowanie architektury barokowej oraz bogactwa przyrody stworzy doskonałe warunki do twórczej ekspresji!
WRZEŚNIOWE CENTRUM KULTURY DLA KLAS 4-6: WPROWADZENIE DO BAROKU
Dodano: 09.10.2024W tym roku tematem przewodnim jest barok, epoka niezwykle bogata w różnorodne formy artystyczne, w tym muzykę. Aby lepiej zrozumieć kontekst baroku, warto przyjrzeć się wcześniejszym epokom, które miały znaczący wpływ na rozwój muzyki.
Muzyka Starożytnej Grecji była zapisywana literami, a nie w notacji nutowej, co sprawia, że wiele z jej aspektów pozostaje dla nas tajemnicą.
Zachowało się jedynie sześć hymnów ku czci zmarłych, które dają nam wgląd w ówczesne praktyki muzyczne. W Gardzienicach, zespole teatralnym, podejmowane są próby odwzorowania starożytnej muzyki, wykorzystując instrumenty takie jak lira, lutnia, aulos oraz bębny. Muzyka w tym okresie łączyła w sobie elementy wokalne i instrumentalne, a także recytację oraz taniec, tworząc bogate widowiska.
W kontekście antycznym warto wspomnieć o Teatrze Ghorea, który zorganizował koncert „Antyk”/„Trans/Fotmacja” w Łazienkach Królewskich, oraz o Teatrze Chore, który zajmuje się muzyką antyczną, celebrując jej znaczenie i wpływ na sztukę.
Średniowiecze przyniosło ze sobą muzykę służącą do czci Boga, gdzie dominował śpiew. W tym okresie nie używano instrumentów – zachował się jedynie chorał gregoriański, wykonywany przez mnichów w kościołach, w języku łacińskim. Przykładem jest pieśń „Bogurodzica” z XIII wieku, która ma ogromne znaczenie w polskiej tradycji.
W renesansie muzyka zaczęła ewoluować. Pojawiły się instrumenty takie jak lutnia, a śpiew wielogłosowy stał się powszechny. W tym czasie tańce zyskały na popularności, co wprowadziło nowe formy wyrazu artystycznego.
Barok to epoka, w której podjęto próby odtworzenia sztuki i muzyki greckiej, prowadząc do powstania opery barokowej. Jednym z pionierów tego gatunku był Jacopo Peri, uważany za twórcę opery.
W baroku nastąpił również powrót do tematyki mitologicznej, a fragmenty pierwszych oper Periego i jego współczesnego, Giulio Cacciniego, stały się fundamentem dla rozwoju opery jako formy artystycznej.