Logo SKiE Szkoła Podstawowa nr 86 SKiE

Wydarzenia

CENTRUM KULTURY DLA KLAS 0-3: POCZATKI BAROKU - POWSTANIE OPERY

Dodano: 04.11.2024

Barok był okresem niezwykle bogatym w rozwój sztuki, w tym muzyki. Jednym z najważniejszych osiągnięć tego czasu było powstanie opery, która zyskała popularność we Włoszech, a następnie rozprzestrzeniła się na cały kontynent europejski.

Początki opery sięgają końca XVI wieku, kiedy to we Florencji grupa artystów, zwana Cameratą Florencką, zaczęła eksperymentować z nowymi formami teatralnymi, łącząc muzykę i dramat. Ich celem było przywrócenie starożytnej tragedii greckiej, która w ich mniemaniu najlepiej łączyła te dwa elementy. W 1600 roku powstała pierwsza opera, „Eurydyka” (Euridice) autorstwa Jacopo Periego, co otworzyło nową erę w historii muzyki.

Jednym z kluczowych kompozytorów baroku był Claudio Monteverdi. Jego opera „Koronacja Poppei” (1642) to przykład doskonałego połączenia muzyki i dramatycznej narracji. Szczególnie znany jest chór miłosny, który ukazuje uczucie i namiętność postaci. Monteverdi wprowadził do opery bogate emocje oraz innowacyjne techniki kompozytorskie, które stały się fundamentem dla przyszłych twórców.

Kolejnym ważnym kompozytorem był Henry Purcell, który w XVII wieku wprowadził do opery angielskiej nowe elementy. Jego opera „Dydona i Eneasz” (1689) zawiera niezwykle wzruszający lament Dydony, który wyraża ból i rozpaczy po utracie ukochanego. Muzyka Purcella, znana z dramatyzmu i ekspresji, wprowadziła nowe możliwości wyrazu emocjonalnego w operze.

Jean-Baptiste Lully, francuski kompozytor, był z kolei pionierem opery we Francji. Jego opera „Mieszczanin szlachcicem” (1670) zawiera charakterystyczną scenę turecką, która łączy elementy muzyki baletowej i operowej. Lully był mistrzem w tworzeniu barwnych i efektownych przedstawień, które łączyły różnorodne style muzyczne i taneczne.

Wszystkie te dzieła pokazują, jak opera stała się ważnym gatunkiem muzycznym, łączącym różne formy sztuki i emocje. Barok stworzył fundamenty dla dalszego rozwoju opery, która zyskała na popularności przez następne stulecia, stając się jednym z najważniejszych elementów kultury muzycznej.

"SEKRETY RADIA" CZYLI POZNAJEMY HISTORIĘ POLSKIEGO RADIA

Dodano: 30.10.2024

Dzisiejsza wycieczka „Sekrety radia” była wspaniałą przygodą dla klasy 8, która miała okazję zgłębić historię Polskiego Radia oraz poznać jego funkcjonowanie we współczesnym świecie. Uczniowie dowiedzieli się, jak Polska rozgłośnia publiczna popularyzuje swoje audycje i jakie ma znaczenie w dzisiejszym społeczeństwie.

Podczas wizyty mieliśmy okazję obserwować realizację audycji „na żywo” w studiach Czwórki, Polskiego Radia Kierowców oraz Polskiego Radia Dzieciom. 

Zobaczyliśmy, jak wygląda jedno ze studiów nagraniowych Polskiego Radia, studio im. Władysława Szpilmana. 

Uczniowie wzięli udział w sondzie do wieczornego programu Czwórki „Młode głowy”, odpowiadając na pytanie: „Gdybyście mogli coś zmienić w swojej szkole, co by to było?”

Chcielibyśmy serdecznie podziękować panu Zbigniewowi Kozłowskiemu, pani Marcie Hoppe, pani Bogumile Wójcik oraz panu Robertowi Kilenowi za oprowadzenie nas po radiu, pokazanie swojej pracy „na żywo”, a także za barwne opowieści i anegdoty związane z radiem. Dzięki Wam uczniowie mieli możliwość zaistnienia na antenie.

Jeszcze raz dziękujemy! 

I TURNIEJ BRYDŻA SPORTOWEGO W SKiE

Dodano: 30.10.2024

30 października 2024 roku, w szkole SKiE odbył się 15 rozdaniowy I turniej brydża sportowego. Co ciekawe na tych samych rozdaniach grany był też turniej w Hoffmanowej.

W naszej szkole zwyciężyli ex aequo:

Zosia A. - Piotr S. z Krzysiem i Marysią z innej szkoły. Trzecia była Ania K. grająca z instruktorem Marią Turant. 

Wyniki z naszej szkoły:

http://akademiabrydza.pl/241030/2/

Zbiorcze wyniki z dwóch szkół: 

http://akademiabrydza.pl/241030/

Wyniki z Hoffmanowej:

http://akademiabrydza.pl/241030/1/

Wszystkim dziękujemy za zaangażowanie i udział w turnieju i gratulujemy wspaniałych wyników!!! 

ECO WARSZTATY DLA KLASY 7

Dodano: 29.10.2024

Po przywitaniu w EcoCentrum Punkt Zwrotny uczniowie zostali podzieleni na podgrupy, które miały za zadanie rozwiązanie kolejnych zagadek związanych ze zrównoważonym obiegiem ubrań 

Każda grupa otrzymała zestaw zagadek, które zachęciły do myślenia krytycznego oraz kreatywnego podejścia do tematów związanych z ekologią, recyklingiem i odpowiedzialnym konsumpcjonizmem 

Warsztaty pozwoliły uczniom lepiej zrozumieć, jak można wprowadzać zasady zrównoważonego rozwoju w codziennym życiu. 

***

EkoCentrum Punkt Zwrotny 

Pozytywne emocje, ekscytacja i niesztampowe ujęcie tematów eko – to nasze wyróżniki. 

To nowoczesna przestrzeń pełna multimedialnych zagadek i wyzwań na czas, w której młodzież odkrywa tajemnice fast fashion.