Wydarzenia: Kwiecień 2024r
POZNALIŚMNY ZWYCIĘZCÓW KONKURSU JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Dodano: 26.04.2024W czwartek odbyło się rozdanie nagród uczestnikom szkolnego konkursu recytatorskiego z j. angielskiego Nursery Rhymes Recitation Contest. Gratulujemy wszystkim uczestnikom, a zwłaszcza naszym zwycięzcom: Cecilii, Teodorowi i Jankowi.
KWIETNIOWE CENTRUM KULTURY DLA KLAS 4-6
Dodano: 24.04.2024Zaczarowany świat wyobraźni
Dzisiejsze Centrum Kultury, które poprowadziła pani Marta Kornowicz to świat baletu.
W pierwszej części obejrzeliśmy czarodziejski balet Maurycego Ravela „Dziecko i czary” (L'Enfant et les Sortileges) w fascynującej choreografii Jiriego Kiliana. Przedstawienie Holenderskiego Teatru Tańca z 1986 roku.
Baśniowa opera Maurice'a Ravela z morałem. Inspiracją do jej napisania w 1924 była sztuka teatralna Sidonie-Gabrielle Colette. W pierwszym obrazie jednoaktowego utworu nieposłuszny i krnąbrny chłopiec, za karę zostaje przez mamę zamknięty w pokoju. Ze złości niszczy znajdujące się w pomieszczeniu przedmioty. W pewnym momencie meble, zegary, postaci z książki, filiżanka i inne rzeczy ożywają – skarżąc się i grożąc dziecku. W następnym obrazie domowe koty wprowadzają dziecko do ogrodu.
Tu skrzywdzone przez dziecko zwierzęta i rośliny chcą ukarać dręczyciela. Chłopiec lituje się nad zranioną wiewiórką i ze współczuciem opatruje jej ranę. Zwierzęta dostrzegają skruchę, wybaczają dziecku i pozwalają mu na powrót do mamy.
Po przerwie zobaczyliśmy balet „Piotruś i Wilk” symfonicznej bajki Siergieja Prokofiewa w choreografii Matthew Harta.
Wykonanie: Uczniowie The Royal Ballet School.
„Piotruś i Wilk” to opowieść, w której każda postać jest reprezentowana przez jeden z instrumentów orkiestry. Ptaszek przez flet, kaczka przez obój, kot przez klarnet, wilk przez rogi, Piotruś – nasz bohater – przez instrumenty smyczkowe, dziadek przez fagot, a strzały myśliwych przez kotły i wielki bęben.
Zachęcamy do obejrzenia baletu "Piotruś i Wilk"
10 EDYCJA KONKURSU FILOZOFICZNEGO "1 z 12"
Dodano: 24.04.2024Cecylia zwycięzcą 10 edycji Konkursu Filozoficznego „1 z 12”!!!
Do finałowej rywalizacji stanęło 11 osób z klas 4-6. W tym roku szkolnym pytania dotyczyły filozofii renesansu i było to nawiązanie do naszego projektu szkolnego.
Rywalizacja była niezwykle wyrównana, a ostatecznie zwycięzcami zostali:
1 miejsce - Cecylia
2 miejsce - Leon
3 miejsce - Łucja
Wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział w konkursie i gratulujemy ogromnej wiedzy!
Do zobaczenia za rok!
KWIETNIOWE CENTRUM KULTURY DLA KLAS 7-8
Dodano: 23.04.2024Dużymi krokami zbliża się tegoroczny egzamin 8-klasisty. Na liście lektur obowiązkowych na egzaminie znalazło się m.in.: „Quo vadis" autorstwa Henryka Sienkiewicza.
Na dzisiejszym Centrum Kultury, które poprowadziła pani Beata Chwedorzewska obejrzeliśmy film historyczny „Quo vadis” z 2001 roku w reżyserii Jerzego Kawalerowicza (na podstawie powieści Henryka Sienkiewicza) w rewelacyjnej obsadzie: Paweł Deląg, Magdalena Mielcarz, Bogusław Linda, Danuta Stenka, Franciszek Pieczka, Michał Bajor, Krzysztof Majchrzak.
Po pokazie mieliśmy okazję porozmawiać o tym, jak zostały przedstawione czołowe postacie i czym różni się film od książki.
KWIETNIOWE CENTRUM KULTURY DLA KLAS 0-3
Dodano: 22.04.2024Co to jest wielogłos?
Muzyka chóralna wielogłosowa, wielochórowa - jak to się zaczęło w renesansie. Kulturę renesansu cechowało odkrycie greckich i rzymskich ideałów. W muzyce dominowała religijna, wokalna muzyka polifoniczna a cappella (chór bez towarzyszenia instrumentów). Istotą polifonii jest równoczesne prowadzenie kilku równorzędnych głosów wokalnych. Wszystkie głosy są równie ważne.
Przykłady muzyczne: Josquin dés Prés – kompozytor i śpiewak flamandzki, włoski kompozytor - Giovanni Pierluigi da Palestrina oraz Orlando di Lasso, franko-flamandzki kompozytor późnego renesansu.
Stile Antico - Josquin des Prez: Ave Maria, Virgo Serena
https://www.youtube.com/watch?v=xGkb5KFwx1I
O virgo prudentissima (Josquin des Prez)
https://www.youtube.com/watch?v=TKH7eByg28I
Palestrina | Missa Papae Marcelli - Dresdner Kammerchor
https://www.youtube.com/watch?v=KSmT4VIjEtI
Ola, O che bon echo Chamber Singers
https://www.youtube.com/watch?v=Wyo43D6NHII
Orlando di Lasso: Chi chi li chi (performed by the EVCH)
https://www.youtube.com/watch?v=tLmmyh6JJVA
AKCJA ŻONKILE 2024
Dodano: 22.04.202419 kwietnia 2024 roku obchodziliśmy 81. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim - największego zbrojnego zrywu Żydów podczas II wojny światowej.
Wolontariusze SKiE wraz z najmłodszymi Uczniami zrobili wspólnie papierowe żonkile.
W dniu obchodów rocznicy powstania w getcie nasi Wolontariusze zanieśli pod pomnik Bohaterów Getta w Warszawie świeże żonkile, które symbolizują pamięć, szacunek i nadzieję.
#ŁączyNasPamięć
JAK DOBRZE ZNAMY WARSZAWĘ? WARSZTATY POPROWADZONE PRZEZ STOWARZYSZENIE PRACOWNIA ETNOGRAFICZNA
Dodano: 10.04.2024Dziś odbyły się warsztaty poprowadzone przez Stowarzyszenie Pracownia Etnograficzna im. Witolda Dynowskiego.
Klasa 7m - zajęcia „Muzyczna Warszawa”, które odbywają się w ramach projektu „Edukuj z antropologią!”. Projekt współfinansuje m.st. Warszawa.
Co łączy Niemena, Lady Pank i Fogga? Każdy z nich śpiewał o Warszawie, którą znał i z którą był związany. Teksty piosenek mogą stanowić doskonałe źródło wiedzy o historii, zmianach przestrzennych czy atmosferze miasta. Pokazują też realia, w którym przyszło żyć ich twórcom.
W czasie warsztatów Uczniowie poznali historię stolicy i jej muzyczny klimat ukryty w tekstach piosenek – zarówno tych dawnych, powstałych w międzywojniu, jak i tych zupełnie współczesnych. Poznaliśmy sylwetki czołowych przedstawicieli piosenki warszawskiej oraz rozmawialiśmy o roli piosenki w kulturze i życiu każdego z nas.
Klasa 8m - zajęcia „Etnografia (nie)materialnego dziedzictwa Warszawy”, które odbywają się w ramach projektu „Edukuj z antropologią!”. Projekt współfinansuje m.st. Warszawa.
Co znaczy „hamuj piętą” i kim jest „morduchna”? Jakie słodycze są związane z Warszawą? Gdzie w stolicy znajdziemy murale upamiętniające pracę Marii Skłodowskiej-Curie? O tych, i wielu innych ciekawostkach dowiedzieli się uczestnicy zajęć „Etnografia (nie)materialnego dziedzictwa Warszawy”.
Podczas spotkania uczestnicy warsztatów zapoznali się z terminem kultura i dowiedzieli się, jakie są rodzaje dziedzictwa. Sprawdzili, co rozumieją z gwary warszawskiej, porozmawiali o tym, jak zmieniły się na przestrzeni ostatniego czasu wybrane miejsca w Warszawie, poznali również kilka ważnych postaci dla stolicy i przyjrzeli się sztuce ulicznej. Na koniec podjeli próbę zaprojektowania własnej, alternatywnej ścieżki turystycznej po Warszawie.
KWIETNIOWY POKAZ FILMOWY DLA KLAS 1-3 W RAMACH NHEF/ KINO WIŁA
Dodano: 09.04.2024
KATAK. PODWODNA PRZYGODA
reż. Christine Dallaire-Dupont, Nicola Lemay/ Kanada 2022/ animowany
Katak bardzo chce dorosnąć, ale nadal wygląda młodziej od rówieśników. Do tego mało kto wierzy, że jest samodzielny. Niezwykła oceaniczna podróż obróci jednak jego życie o 180 stopni. Nadszedł czas, aby podbić wielką północ!
Katak należy do białuchów, których nazwa wywodzi się od białego koloru ciała. Nie są takie od urodzenia, jaśnieją z wiekiem. Skóra zwierzątka uparcie pozostaje szara, dlatego musi ono inaczej udowodnić całej gromadzie, że nie jest już dzieckiem. Gdy jego babcia opowiada z tęsknotą o dziadku żyjącym na drugim końcu oceanu, Katak postanawia wziąć sprawy w swoje płetwy. Podczas poszukiwania krewnego połączy siły z natrętnym, ale przezabawnym jesiotrem i przekona się, że warto było ćwiczyć nurkowanie. Młody ssak morski pozna siłę rodziny i wreszcie poczuje się wśród bliskich jak ryba w wodzie!
Czy wiesz, że…
białuchy, podobnie jak delfiny, potrafią pływać tyłem i ruszać głową w różne strony? Ta niezwykła umiejętność jest związana z tym, że ich kręgi szyjne nie są ze sobą połączone.