Logo SKiE Liceum Ogólnokształcące nr 50 SKiE

Wydarzenia

AKADEMIA WIEDZY DLA LICEUM: PODSTAWY KOMUNIKACJI SPRZĘŻENIA

Dodano: 29.11.2024

Trzecie spotkanie AKADEMII WIEDZY dla klas I-III LO. Dzisiejszy temat: PODSTAWY KOMUNIKACJI SPRZĘŻENIA

1. Sprzężenie zwrotne - czym jest?

2. Jacek i Agatka czyli cykl: bodziec -> reaktywność -> reakcja

3. Ja i ja. Kto jest winien?

4. Twój „pierwszy krok”

5. Kto - i jak - może przerwać sprzężenie?

6. Sprzężenia dodatnie i ujemne, zbieżne i rozbieżne

Akademię Wiedzy prowadzi pan Jacek Olszewski.

Wzajemne oddziaływania między dwojgiem ludzi przedstawia model sprzężenia zwrotnego. Oddziaływania te polegają na przemiennych gestach, uwagach, wypowiedziach itp. Przypomina to grę w brydża, gdzie licytuje się dopiero po usłyszeniu odzywki przeciwnika.

Każde zachowanie partnera wynika zarówno z tego, jak Ty się zachowałeś, jak i z tego, jaki on sam jest/ inaczej mówiąc z jego REAKTYWNOŚCI. Każde Twoje zachowanie wynika zarówno z tego, jak zachował się partner, jak i z Twojej osobowości i bagażu doświadczeń/ inaczej mówiąc z Twojej REAKTYWNOŚCI.

Sprzężenie w relacji może być tylko zwrotne. To znaczy relacja może być tylko wzajemna albo żadna. Konflikty są do rozwiązania, a nie do obwiniania.

Zachowanie każdego z partnerów zależy od podstaw obu partnerów NARAZ, nie zaś tylko jednego lub tylko drugiego. Zachowanie każdego partnera zależy od tego jaki on sam jest i od tego, jak zachował się jego partner.

Przykład 1:

To, że drzewo zostanie przewrócone przez burzę, zależy od siły wiatru /BODZIEC/, ale i od wytrzymałości samego drzewa /REAKTYWNOŚĆ/.

Z drugiej strony - warto też zauważyć, że niektóre inne drzewa, o bardzo słabej wytrzymałości, nie zniosłyby nawet wyraźnie mniejszego wiatru.

Przykład 2:

To, czy pojazd zostawił na drodze trwały ślad zależy od jego masy /BODZIEC/, ale i od materiału, z którego zbudowana jest droga /REAKTYWNOŚĆ/. Na drodze piaszczystej pojazd ciężkiego samochodu wyżłobi koleinę, podczas gdy drogi utwardzane zniosą taki przejazd bez problemu. Z drugiej strony - na drodze miękkiej, gliniastej, nawet ślad roweru odciśnie się trwale.

Przykład 3:

Roślina nie podlewana przez 10 dni /BODZIEC/ okazała się wrażliwa na dłuższy brak wody / REAKTYWNOŚĆ/ i uschła. Tymczasem inne rośliny nie podlewane nawet przez dwa tygodnie przetrwały ten czas bez więdnięcia. Ale przecież są też rośliny, które bez wody nie przetrwały i pięciu dni.

Zastanów się czy PRZYCZYNĄ Twoich konfliktów, spotykających Cię przykrości i niezadowolenia są:
- spotykające Cię wydarzenia?
- czy Twój sposób reagowania?

Inaczej mówiąc:
- czy cierpisz z powodu zachowań innych ludzi, z którymi się kontaktujesz /BODZIEC/
- czy z powodu Twojego sposobu odpowiadania na te zachowania / REAKTYWNOŚĆ/

Jeśli Twoje niezadowolenie dotyczy WIELU ludzi, WIELU wydarzeń - z pewnością warto zanalizować swój sposób reagowania.

LISTOPADOWE CENTRUM KULTURY DLA LICEUM. LITERATURA NA EKRANIE: FRANZ KAFKA

Dodano: 18.11.2024

Pierwszą część spotkania poprowadziła pani Beata Chwedorzewska, która wprowadziła licealistów w temat jednej z najbardziej znanych powieści Franza Kafki - „Proces” i opowiedziała o barwnym życiorysie niemieckojęzycznego pisarza pochodzenia żydowskiego, przez całe życie związanego z Pragą.

Podziękowania kierujemy również do Zuzi z IV LO, która przygotowała referat jako oddana miłośniczka literatury Kafki, wnosząc dodatkową głębię do dyskusji na temat autora.

Film "Proces" z 1993 roku, w reżyserii Davida Hugha Jonesa, stanowi adaptację klasycznej powieści Kafki. Fabuła koncentruje się na Józefie K., który pewnego ranka zostaje aresztowany bez postawienia mu jakichkolwiek zarzutów. Zarówno film, jak i powieść, badają tematy absurdu, biurokracji oraz alienacji jednostki wobec systemu, tworząc ponurą i intrygującą narrację.

W drugiej części spotkania, po seansie, omówiliśmy z panem Krzysztofem Chlipalskim współczesne odniesienia do przedstawianych w dziele problemów. Zauważyliśmy, że takie zjawiska jak biurokracja, bezosobowość systemu, poczucie winy i niemożność obrony, a także izolacja, alienacja oraz krytyka władzy i autorytetów, są nadal aktualne i rozpoznawalne w dzisiejszym świecie. 

Zarówno książka, jak i film ukazują przerażającą wizję świata, w którym jednostka walczy z bezdusznym systemem, co pozostaje niezmiennie aktualne w kontekście współczesnych wyzwań społecznych i emocjonalnych.

PAŹDZIERNIKOWE CENTRUM KULTURY DLA LICEUM: KLASYKA KINA POLSKIEGO

Dodano: 16.10.2024

Film „Chłopi” z 1973 roku to ekranizacja powieści Władysława Reymonta o tym samym tytule, za którą pisarz otrzymał Nagrodę Nobla w 1924 roku. Film wyreżyserował Jan Rybkowski, a scenariusz napisali Ryszard Kosiński i sam Rybkowski.

Akcja filmu toczy się na polskiej wsi na przełomie XIX i XX wieku, ukazując życie społeczności wiejskiej, jej tradycje, codzienną pracę, problemy społeczne i obyczajowe. Centralną postacią jest bogaty gospodarz Maciej Boryna, który żeni się z młodą i piękną Jagną, co wywołuje napięcia w rodzinie i w całej społeczności wsi. Jagna jest uwikłana w liczne romanse, w tym także z synem Macieja,  Antkiem, co prowadzi do licznych konfliktów i dramatów.

Ważnym elementem filmu, jak i książki, jest związek ludzi z naturą i cykliczny rytm życia wiejskiego, oparty na porach roku. Wiosna symbolizuje odrodzenie, lato – pracę, jesień – dojrzałość i zbiory, a zima – śmierć i koniec cyklu życia.

„Chłopi” to głęboka refleksja nad losem człowieka żyjącego w ścisłej symbiozie z naturą, a także nad siłą tradycji i jej wpływem na jednostki. Film ukazuje też, jak wiejska społeczność reguluje życie swoich członków, nie dając miejsca na odstępstwa od powszechnie akceptowanych norm.

WYSTAWA MULTISENSORYCZNA – DALÍ CYBERNETICS. OD SURREALIZMU DO SZTUCZNEJ INTELIGENCJI

Dodano: 15.10.2024

Dzisiejsza wizyta klas I i II LO w ramach zajęć z Historii Sztuki na wystawie "Immersyjny Salvador Dali. Od surrealizmu do sztucznej inteligencji", zorganizowana z okazji 120. rocznicy urodzin artysty.

DALÍ CYBERNETICS to ekscytująca podróż przez najsłynniejsze dzieła Dalego z zupełnie nowej perspektywy. Poetycki i oniryczny wszechświat artysty spotyka się z projekcjami wielkoformatowymi, interaktywnymi instalacjami, hologramami, rzeczywistością wirtualną i sztuczną inteligencją. 

Podróż w głąb umysłu katalońskiego artysty ukazuje, jak dalece genialność jego dzieł wynikała z otwartego, prowokacyjnego i naukowego sposobu myślenia, a także z fascynacji teorią względności i czwartym wymiarem.

Projekt został stworzony we współpracy z Fundacją Gali Salvadora Dalí, która specjalnie na potrzeby tej wystawy prowadziła szerokie badania naukowe skupiając się na osadzeniu dzieł artysty w świecie sztuki cyfrowej.