Wydarzenia
KWIETNIOWE CENTRUM KULTURY DLA KLAS 4-6
Dodano: 24.04.2024Zaczarowany świat wyobraźni
Dzisiejsze Centrum Kultury, które poprowadziła pani Marta Kornowicz to świat baletu.
W pierwszej części obejrzeliśmy czarodziejski balet Maurycego Ravela „Dziecko i czary” (L'Enfant et les Sortileges) w fascynującej choreografii Jiriego Kiliana. Przedstawienie Holenderskiego Teatru Tańca z 1986 roku.
Baśniowa opera Maurice'a Ravela z morałem. Inspiracją do jej napisania w 1924 była sztuka teatralna Sidonie-Gabrielle Colette. W pierwszym obrazie jednoaktowego utworu nieposłuszny i krnąbrny chłopiec, za karę zostaje przez mamę zamknięty w pokoju. Ze złości niszczy znajdujące się w pomieszczeniu przedmioty. W pewnym momencie meble, zegary, postaci z książki, filiżanka i inne rzeczy ożywają – skarżąc się i grożąc dziecku. W następnym obrazie domowe koty wprowadzają dziecko do ogrodu.
Tu skrzywdzone przez dziecko zwierzęta i rośliny chcą ukarać dręczyciela. Chłopiec lituje się nad zranioną wiewiórką i ze współczuciem opatruje jej ranę. Zwierzęta dostrzegają skruchę, wybaczają dziecku i pozwalają mu na powrót do mamy.
Po przerwie zobaczyliśmy balet „Piotruś i Wilk” symfonicznej bajki Siergieja Prokofiewa w choreografii Matthew Harta.
Wykonanie: Uczniowie The Royal Ballet School.
„Piotruś i Wilk” to opowieść, w której każda postać jest reprezentowana przez jeden z instrumentów orkiestry. Ptaszek przez flet, kaczka przez obój, kot przez klarnet, wilk przez rogi, Piotruś – nasz bohater – przez instrumenty smyczkowe, dziadek przez fagot, a strzały myśliwych przez kotły i wielki bęben.
Zachęcamy do obejrzenia baletu "Piotruś i Wilk"
KWIETNIOWE CENTRUM KULTURY DLA KLAS 7-8
Dodano: 23.04.2024Dużymi krokami zbliża się tegoroczny egzamin 8-klasisty. Na liście lektur obowiązkowych na egzaminie znalazło się m.in.: „Quo vadis" autorstwa Henryka Sienkiewicza.
Na dzisiejszym Centrum Kultury, które poprowadziła pani Beata Chwedorzewska obejrzeliśmy film historyczny „Quo vadis” z 2001 roku w reżyserii Jerzego Kawalerowicza (na podstawie powieści Henryka Sienkiewicza) w rewelacyjnej obsadzie: Paweł Deląg, Magdalena Mielcarz, Bogusław Linda, Danuta Stenka, Franciszek Pieczka, Michał Bajor, Krzysztof Majchrzak.
Po pokazie mieliśmy okazję porozmawiać o tym, jak zostały przedstawione czołowe postacie i czym różni się film od książki.
KWIETNIOWE CENTRUM KULTURY DLA KLAS 0-3
Dodano: 22.04.2024Co to jest wielogłos?
Muzyka chóralna wielogłosowa, wielochórowa - jak to się zaczęło w renesansie. Kulturę renesansu cechowało odkrycie greckich i rzymskich ideałów. W muzyce dominowała religijna, wokalna muzyka polifoniczna a cappella (chór bez towarzyszenia instrumentów). Istotą polifonii jest równoczesne prowadzenie kilku równorzędnych głosów wokalnych. Wszystkie głosy są równie ważne.
Przykłady muzyczne: Josquin dés Prés – kompozytor i śpiewak flamandzki, włoski kompozytor - Giovanni Pierluigi da Palestrina oraz Orlando di Lasso, franko-flamandzki kompozytor późnego renesansu.
Stile Antico - Josquin des Prez: Ave Maria, Virgo Serena
https://www.youtube.com/watch?v=xGkb5KFwx1I
O virgo prudentissima (Josquin des Prez)
https://www.youtube.com/watch?v=TKH7eByg28I
Palestrina | Missa Papae Marcelli - Dresdner Kammerchor
https://www.youtube.com/watch?v=KSmT4VIjEtI
Ola, O che bon echo Chamber Singers
https://www.youtube.com/watch?v=Wyo43D6NHII
Orlando di Lasso: Chi chi li chi (performed by the EVCH)
https://www.youtube.com/watch?v=tLmmyh6JJVA
MARCOWE CENTRUM KULTURY DLA LICEUM
Dodano: 26.03.2024Dzisiejsze spotkanie składało się z dwóch części tematycznych. W pierwszej, którą poprowadziła pani Beata Chwedorzewska obejrzeliśmy dwie interpretacja znanego baletu „Święto wiosny”.
Pierwszy spektakl był rekonstrukcją baletu z choreografią Wacława Niżyńskiego z 1913 roku do libretta Igora Strawińskiego i Nikołaja Roericha w wykonaniu Baletu i Orkiestry Teatru Maryjskiego w Petersburgu. Balet zarejestrowany został w czerwcu, 2008 roku.
Druga interpretacja „Święta wiosny” („Le Sacre du printemps”) w choreografii Piny Bausch, wybitnej niemieckiej tancerki oraz choreografki tańca współczesnego.
Po pokazie dyskusję poprowadził pan Krzysztof Chlipalski o tym co łączyło, a co różniło oby spektakle i jakie wywołało w nas emocje.
W drugiej część Centrum Kultury obejrzeliśmy zarejestrowany koncert w zakopiańskim kościele, III Symfonia op. 36 „Symfonia pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego. Dzieło powstało pod wpływem słów wyrytych na ścianie więziennej celi w kwaterze Gestapo podczas II wojny światowej przez Helenę Błażusiak: ”Mamo, nie płacz, nie. Niebios Przeczysta Królowo, Ty zawsze wspieraj mnie. Zdrowaś Mario”.
W 1992 roku wydawnictwo Elektra Records opublikowało symfonię w wykonaniu London Sinfonietta i umieściło na amerykańskiej i brytyjskiej liście przebojów z muzyką poważną. Symfonia Góreckiego trafiła na czołowe miejsca, a płyta sprzedała się w ponad milionowym nakładzie.