Logo SKiE Centrum Kultury SKiE

Wydarzenia

FESTIWAL MAŁA WARSZAWSKA JESIEŃ ZA NAMI!

Dodano: 01.10.2024

Nasz szkoła w tym roku również uczestniczyła w wydarzeniach przygotowanych dla dzieci w ramach festiwalu Mała Warszawska Jesień.

Uczniowie z klasy 2m i 2mm wzięli udział w operze binauralnej „Barwki i Słyszki”. To opowieść o znikających kolorach i kształtach, ukazująca uniwersalne emocje, takie jak smutek, radość i humor. Muzyczna warstwa opery opiera się na improwizacji i współczesnych formach wokalnych, co nadaje jej wyjątkowy klimat.

Inne klasy, takie jak 1a, 1j i 3j, uczestniczyły w performansie „Space®opera”, w którym wzięli również udział uczniowie klasy 6c Szkoły Podstawowej nr 231 im. gen. M. Zaruskiego w Warszawie. To wydarzenie wprowadzało widzów w interaktywny świat sztuki.

Dzieci z zerówki miały okazję wysłuchać przedstawienia „Co schody słyszały”, stworzonego we współpracy z grupą dzieci z klasy 3a Szkoły  Podstawowej nr 143 im. S. Starzyńskiego w Warszawie. Historia opowiedziana z perspektywy schodów stawiała pytania o ich emocje i oczekiwania, co pobudzało wyobraźnię i skłaniało do refleksji.

Festiwal był świetną okazją do odkrywania sztuki w różnych formach i zachęcania dzieci do twórczego myślenia.

WRZEŚNIOWE CENTRUM KULTURY DLA LICEUM

Dodano: 12.09.2024

WRZEŚNIOWE CENTRUM KULTURY DLA LICEUM

Literatura w filmie.

„Cienka czerwona linia” (The Thin Red Line) w reżyserii Terrence'a Malicka to fascynująca adaptacja powieści Jamesa Jonesa, która w 1998 roku zdobyła uznanie zarówno wśród krytyków, jak i widzów. Film przenosi nas na Wyspę Guadalcanal podczas II wojny światowej, gdzie amerykańscy żołnierze stają w obliczu brutalnej walki i śmierci.

Malick, znany z unikalnego stylu narracji, przenosi nas w świat wewnętrznych zmagań bohaterów. W odróżnieniu od wielu filmów wojennych, „Cienka czerwona linia” nie koncentruje się wyłącznie na zewnętrznych wydarzeniach wojennych, ale również na emocjonalnym i filozoficznym wymiarze wojny. Jego styl charakteryzuje się poetyckim językiem, złożonymi ujęciami krajobrazów i intensywną introspekcją bohaterów, co sprawia, że film jest bardziej medytacją o naturze ludzkości niż typowym dziełem o wojnie.

Film bada tematy takie jak sens walki, odmienność perspektyw oraz tragedia, którą wojna przynosi każdemu z uczestników. Malick używa narracji wewnętrznej, monologów i symboliki, by ukazać wewnętrzne przeżycia postaci i dylematy moralne, które ich dręczą. 

W kontekście literatury w filmie, adaptacja Malicka stawia pytania o to, jak adaptować głębokie, filozoficzne teksty literackie na język wizualny i jak uchwycić esencję ich przesłania w formie filmowej.

WRZEŚNIOWE CENTRUM KULTURY DLA KLAS 7-8

Dodano: 10.09.2024

Wrzesień - II wojna światowa w filmie i muzyce.

Wrzesień to czas szczególnego upamiętnienia wydarzeń związanych z II wojną światową, zwłaszcza w Polsce, gdzie 1 sierpnia obchodzimy rocznicę Powstania Warszawskiego. To jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Polski, które znalazło swoje odzwierciedlenie zarówno w filmie, jak i w muzyce.

Podczas pierwszej części spotkania, prowadzonej przez panią Beatę Chwedorzewską, mieliśmy okazję obejrzeć film dokumentalny Jana Komasy z 2014 roku pt. "Powstanie Warszawskie". To pierwszy na świecie film fabularny, który w całości wykorzystuje autentyczne materiały dokumentalne, by opowiedzieć o tytularnym wydarzeniu. Film przedstawia perspektywę dwóch młodych reporterów, którzy byli świadkami powstańczych walk.

Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, takich jak koloryzacja i rekonstrukcja materiałów audiowizualnych, oraz współpracy z renomowanymi twórcami, film oferuje niezwykle realistyczne i emocjonalne przedstawienie tamtych dni.

Druga część spotkania, którą poprowadziła pani Marta Kornowicz, koncentrowała się na muzyce i osobie Władysława Szpilmana, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów i pianistów. Władysław Szpilman, którego życie i twórczość zostały upamiętnione w książce i filmie "Pianista", jest symbolem wytrwałości i talentu w trudnych czasach II wojny światowej. Jego muzyka, pełna emocji i głębi, stanowi ważny element dziedzictwa kulturowego i artystycznego, które przetrwało mimo tragicznych okoliczności.

Oba aspekty – film i muzyka – ukazują różne perspektywy i doświadczenia związane z II wojną światową, oferując głębsze zrozumienie i refleksję nad tym dramatycznym okresem w historii.

SPEKTAKL "PRZYGODY SINDBADA ŻEGLARZA" W WYKONANIU KLASY SZÓSTEJ

Dodano: 17.06.2024


fot. Adrian Bojczuk

Piątkowy spektakl "Przygody Sindbada Żeglarza", inspirowany tekstem Bolesława Leśmiana w wykonaniu klasy szóstej, zaprosił widzów do niezwykłej podróży przez świat fantazji i przygód. Przenieśliśmy się w czasie i przestrzeni, aby odkryć fascynujące historie i doświadczyć magii opowieści o Sindbadzie Żeglarzu.

Młodzi aktorzy, zaprezentowali niezwykłe przygody bohatera, który wyrusza na nieznane wody, stawiając czoła tajemniczym stworom i odkrywając egzotyczne krainy.

Scenografia i kostiumy oddały klimat baśniowego świata, a muzyka napisana specjalnie do tego spektaklu przez Jerzego Kornowicza dodatkowo wzbogaciły spektakl, przenosząc widzów w sam środek orientalnych opowieści.

Było to niezapomniane doświadczenie, które pokazało, jak literatura może ożyć na scenie, a młode talenty mają potencjał, by w przyszłości sięgać po jeszcze ambitniejsze role.

"Przygody Sindbada Żeglarza" na podstawie tekstu Leśmiana
Reżyseria: Dariusz Kornowicz
Scenografia: Dariusz Kornowicz
Muzyka: Jerzy Kornowicz
Oprawa muzyczna: Marta Kornowicz
Aktorzy: Uczniowie z klasy 6