Strona główna
CENTRUM KULTURY DLA KLAS 0-3 W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
Październik 2024
Muzyka epoki renesansu - powtórzenie wiadomości z zeszłego roku
Najważniejsi kompozytorzy: Giovani Pierluigi di Palestrina, Orlando di Lasso, Wacław z Szamotuł, Mikołaj Gomólka, Jan z Lublina
Przykłady muzyczne: muzyka sakralna wielogłosowa, muzyka świecka, muzyka dworska i instrumentalna.
Listopad 2024
Poczatki baroku - powstanie opery
Opowieść o poczatkach jednego z najważniejszych gatunków muzycznych - opery
Fragmenty utworów: C. Monteverdi - Chór miłosny z opery "Koronacja Poppei", H. Purcell - Lament Dydony z opery "Dydona i Eneasz", J.B.Lully - Scena turecka z opery "Mieszczanin szlachcicem".
Grudzień 2024
Oratorium - wielka forma wokalno - instrumentalna
J.S.Bach - fragmenty "Oratorium na Boże Narodzenie"
Kolędy barokowe
Styczeń 2025
Poczatki opery w Polsce - działalność opery władysławowskiej
Fragmenty najstarszej (anonimowej) opery z ok. 1680 roku pod tytułem "Heca czyli polowanie na zająca" oraz barokowe tańce karnawałowe
CENTRUM KULTURY DLA KLAS 4-6 W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
Październik 2024
Muzyka epoki renesansu - powtórzenie wiadmości
Najważniejsi kompozytorzy (Giovani Pierluigi di Palestrina, Orlando di Lasso, Wacław z Szamotuł, Mikołaj Gomólka, Jan z Lublina)
Przykłady muzyczne: muzyka sakralna wielogłosowa, muzyka świecka, muzyka dworska i instrumentalna.
Początki muzyki barokowej - dramma per musica czyli opera
Camerata florencka, powrót do tematyki mitologicznej, fragmenty pierwszych oper J. Periego i G. Cacciniego
Listopad 2024
Najsłynniejsi przedstawiciele malarstwa w baroku
Diego Rodríguez de Silva y Velázquez, Peter Paul Rubens, Rembradt van Rijn, Michelangelo Merisi da Caravaggio, Jan Vermeer, Peter Paul Rubens.
Wykład poprowdzi pani Agnieszka Bocianowicz/ Historia Sztuki
Claudio Monteverdi - Orfeo
Spektakl z Gran Teatre del Liceu w Barcelonie pod dyrekcją Jordi Savalla.
Grudzień 2024
Oratorium - wielka forma wokalno - instrumentalna
J.S. Bach - fragmenty "Oratorium na Boże Narodzenie"
J. F. Haendel - fragmenty "Oratorium Mesjasz"
A. Vivaldi - kocert skrzypcowy "Zima"
Styczeń 2025
Początki opery w Polsce
Fragmenty najstarszej (anonimowej) opery z ok. 1680 roku pod tytułem "Heca czyli polowanie na zająca" (opera została ponownie wystawiona trzy lata temu)
Karnawał 2025 w Szkole Podstawowej SKiE
Fantazja 2000 - ponadczasowy film Walta Disneya będący zbiorem animacji do muzyki wielkich mistrzów, np. Igor Strawińskiego czy Ludwika van Beethovena.
CENTRUM KULTURY DLA KLAS 7-8 W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
Wrzesień 2024
II wojna światowa w filmie i muzyce
Film dokumentalny "Powstanie Warszawskie" Jana Komasy to pierwszy na świecie film fabularny, który w całości wykorzystuje autentyczne materiały dokumentalne, by opowiedzieć o tytularnym wydarzeniu.
Przedstawienie postaci Władysława Szpilmana - pianisty, kompozytora, radiowca
Październik 2024
Warszawska Jesień
Tematem 67. edycji festiwalu są "Przenikania" czyli muzyka współczesna czerpiaca z baroku, renesansu, jazzu, wolnej improwizacji, muzyki tradycyjnej. O tym wszystkim opowie gość specjalny: Dyrektora Festiwalu - Jerzy Kornowicz.
Listopad 2024
Sztuka Baroku
"Caravaggio" - film dokumentalny BBc z 2002 roku. Opowieść o genialnym reformatorze malarstwa europejskiego epoki baroku Michelangelo Merisi da Caravaggio.
Muzyka baroku: Jan Sebastian Bach, Jerzy Fryderyk Heamdel, najwybitniejsi kompozytorzy epoki baroku i nie tylko.
Grudzień 2024
Musical - forma muzyczno - teatralna
"Jesus Christ Superstar" - rock opera z 1970 roku autorstwa A. L. Webbera i T.Ricea
Opowieść o ostatnim tygodniu życia Jezusa Chrystusa widzianego oczami Jego zwolenników i przeciwników.
Jan Sebastian Bach - fragmenty "Oratorium na Boże Narodzenie"
Styczeń 2025
Mali Bohaterowie
"Abel twój brat" - film dla młodzieży J. Nasfetera z 1970 roku.
"Męska sprawa" - polski film krótkometrażowy z 2001 roku w reżyserii S. Fabickiego. Film wielokrotnie nagradzany na festiwalach polskich i międzynarodowych. Opowieść o odwadze, przyjaźni i wszystkich ważnych sprawach młodych ludzi.
CENTRUM KULTURY DLA LICEUM W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
LITERATURA NA EKRANIE
Zajęcia Centrum Kultury w tym roku zatytułowaliśmy "Literatura na ekranie".
Naszym celem jest prezentacja wyboru filmów, które są przeniesieniem sztuki słowa na język filmu. To rodzi szereg pytań. Najbardziej oczywiste z nich to pytania o specyfikę samego tworzywa, z jednej strony o język literatury, z drugiej, o język kina. Innymi słowy: czy film to ekranizacja czy adaptacja? Jak daleko reżyser może się posunąć w swoim rozumieniu utworu literackiego, jak daleko ingerować w przesłanie dzieła, modyfikować czy tylko transponować na inny język? Kolejna sprawa to temat czasu - historia. Kiedy powstała powieść, a kiedy powstał film? Czy zainteresowaniem danym dziełem ma swoje oparcie w historii, czy sam moment powstania filmu jest reinterpretacją dzieła literackiego, a jeśli - tak, dlaczego?
Współczesny odbiorca, czyli nasz Uczeń, to osoba, która coraz mniej czyta i - co też niezmiernie ważne - coraz rzadziej odwiedza sale kinowe. Mając to na uwadze, chcemy wciąż ukazywać magię kina, jako zamkniętej przestrzeni, gdzie panuje ciemność, cisza i odcięcie od tego, co przeszkadza w czasie samotnego oglądania filmów w domu, w sieci. Integracja poprzez salę kina Wisła grupy osób, które wspólnie, bez przerwy oglądają w całości dzieło jest coraz częściej wyzwaniem i ćwiczeniem dla młodego człowieka. Nasi Uczniowie nie tylko więc uczą się rozumieć język filmu i jego transpozycję z języka literatury, ale uczą się współtworzyć kulturę, jako miejsce spotkania. Jest to bezcenna rola tych zajęć!
Jak co roku, każdy film poprzedza wprowadzenie. Planujemy oddanie głosu naszym Uczniom, którzy już wcześniej deklarowali zainteresowanie wybranymi dziełami. Po projekcji toczy się rozmowa między prowadzącymi a widownią.
Rozpoczynamy zajęcia do antywojennego fresku T. Malicka pt. "Cienka czerwona linia" (1998) na podstawie głośnej powieści
J. Jonesa pod tym samym tytułem. Kolejne dzieła to m.in. "Ewangelia według świętego Mateusza" P. P. Pasoliniego (1964), "Proces" w reżyserii O. Wellesa (1952) czy "Obcy" L. Viscontego (1967). Nie zabraknie kina polskiego. Chcemy pokazać m.in. "Faraona" J. Kawalerowicza (1966), "Noce i dnie" J. Antczaka (1975) czy "Chłopów" J. Rybkowskiego (1973).
Dzieła literackie, które stały się podstawą dla niektórych z tych filmów albo nie goszczą już na listach lektur albo swoimi rozmiarami odstraszają współczesnego czytelnika. Medium kina pozawala jakoś zmierzyć się z tymi kolosami.
Dobierając filmy, kierowaliśmy się zasadą: wielkie dzieło literatury europejskiej - wielki reżyser - wielki film. To zawsze daje nadzieję na poruszenie widza, ciekawą rozmowę i ślad w pamięci, który potrafi przetrwać dłużej niż tylko czas do matury. Niemniej od lat w naszym zamyśle zajęcia Centrum Kultury często potrafią się przydać naszym Uczniom w czasie egzaminu.
Cele Centrum Kultury na pewno sięgają znacznie dalej, o czym świadczą wypowiedzi absolwentów SKiE.
Pani Beata Chwedorzewska
Pan Krzysztof Chlipalski